28 augustus 2006

heart rocking

lieve A,

Ik probeerde gister een blogje te schrijven, maar het ging niet, het stroomde niet, kennelijk zat er iets of teveel in de weg.
In gedachten ben ik bezig met het ‘coming out’ waar we het over hadden en voel de onmacht als het daar over gaat. Je weet wel, de coming out van mensen overal om ons heen die als het over hartzaken, de ziel, waarachtig leven en dat soort zaken gaat, zo vaak als laatste zin gebruiken: ‘het klinkt misschien wat zweverig’. Of de mensen die zo enthousiast op mijn doelstellingen reageren waarvan ik het niet had verwacht, die ‘ook zo’ blijken te zijn.

We zitten opgescheept met ons eigen hokjesdenken en zien het nieuwe, vrije, energetische denken als new-age, vaag en geitewollensokken. En ik heb er zelf ook last van, in mijn ondernemingsplan staat ook: het imago veranderen, de stoffige sfeer er af blazen. Maar ik geloof zo langzamerhand dat we dat imago niet moeten of kunnen of moeten willen veranderen. Ik denk dat we vanuit nu de frisse visie kunnen laten zien. Dan gaat het niet meer over coming out (dat je eigenlijk in je hart een newager bent), maar over vrij, ‘caring’ en bewust zijn. Menselijk zeg maar. Als we het over coming out blijven hebben, blijven we refereren aan het verleden.

Gisteren zag ik Ad Verbrugge bij zomergasten. En vond wel een paar sleutels. De intrinsieke waarde van zaken (weer) zien bijvoorbeeld, over voedsel in dit geval. Je bewust zijn dat we vaak gestuurd worden door krachten groter dan onszelf: geld, efficientie, media, nieuwe techniek. En zoals hij het bracht is het niet spiritueel maar filosofisch, de blik is filosofisch zonder het weer te bestempelen. Zou dat helpen filo in plaats van spiri? En ook realiseerde ik me dat ik daar zo weinig van weet, veel te veel boeken niet gelezen heb. Tijd tekort....

Maar die nieuwe weg (die al zo oud is en iedereen kent) hoe benoemen wij die dan? Hoe heet het volgen van je pad, het leven vanuit je hart, het kijken om je heen vanuit een nieuw standpunt dan? Noemen we dat een levensfilosofie, zijn wij Cultural Creatives?
Ik merk dat ik behoefte heb aan een naam hiervoor. Om het nieuwe ‘coming out’ los te maken van de jaren 80 en 90. En wat dan geen ‘coming-out’ meer is, maar een herkenning, een hereniging, een ‘coming-in’. Geen nieuwe naam om nieuwe hokjes te maken, maar een kreet waarmee je kan communiceren, zodat de bijzinnen weg kunnen blijven.
En vanmorgen, aan de wandel, (weer) in de regen met de zwarte hond, wist ik het, ik zit er bovenop (en val in de valkuil dat je niet ziet waar je in zit, dat er afstand nodig is).

HEART ROCKING

Daar heb ik het over, niks nieuwe new agers, Heart Rockers, dat zijn we! Daar maar eens over bloggen, of weet je wat, ik maak van deze mail een blog : ).

fijne dag
xP

0 Comments:

Een reactie plaatsen

Links to this post:

Een link maken

<< Home