04 september 2006

x factor

Vanavond weer zomergasten gekeken, Henk Jan Smits dit keer. En wat fijn dat ik het zag want ik vond waar ik de laatste week naar zocht. Echtheid. Mijn teksten voor mijn site (en voor de duidelijkheid, dat is niet dit hier, dit is mijn webLOG) de visie, ideëen en beschrijvingen zijn behoorlijk high culture. Filosofisch, poëtisch, maatschappelijk verantwoord. Hartstikke goed, prima, en natuurlijk ontstaan veranderingen in een bepaald segment, waarna ze door de massa overgenomen worden, je moet ergens beginnen, enzo enzo enzo. Maar shit, dat voelt niet goed genoeg voor mij. Ik wil een ingang vinden die ècht wordt herkend en ik vond maar niet de raakbare snaar. Namelijk die van 'het gewone', het rockende. Het gewone zonder het vaag, filosofisch, of spiritueel te maken. Maar hoera voor Henk Jan die me een stap verder heeft geholpen. Door zijn inkijk weet ik weer waar het over gaat. Het gaat over echt, puur en authenticiteit. Verwrongen termen inmiddels, veel te veel misbruikt, maar door zijn woorden: 'ik geloof iemand of niet' veerde ik op. Hà, die ken ik! Ik weet wanneer iemand uit zijn nek lult of echt vertelt. Tranen trucjes zijn of overstromende emotie. Feestje leuk zijn of niet. Emotie als effectbejag of als werkelijkheid. Sylvie Meis vs Paul de Leeuw. En ik wist weer: bij Danko in het publiek staan en voelen: ik geloof hem, want hij is wat hij doet. Interesting. Interesting trouwens ook hoe Joris na het fragment van Paul de Leeuw, beide mannen met tranen in de ogen, ging duiden: wij als vaders ... . Als hij daar wat langer stil was gebleven was het helemaal top tv geworden. Maar ja, in zo'n volle, hangende stilte ben je wel heel erg naakt, da's waar. Misschien maar eens een koffie doen met mijnheer Smits, vast inspirerend, heeft iemand zijn emailadres?

4 Comments:

Anonymous min6 said...

Vind jij Dinand van Kane ook zo enorm echt? (Dat was het enige wat ik niet begreep, als er een band is die ik 'niet geloof'...)

10:28  
Blogger petra moes said...

Wat ik bij zomergasten zag zegt niks (of daar zie ik niet zo veel van) over de artiesten die mijnheer Smits A&R-ed. Dinand geloof ik overigens meer dan Xander en Jamai. Volgens mij heeft dat trouwens vooral met smaak (en kennis van muziek) te maken.

11:10  
Anonymous Anoniem said...

Ik vind Dinand *echt* net Elvis, ja ;-)

Petra, probeer het eens via:
http://www.talentscout.nl/

raaA

01:33  
Anonymous Hans Mestrum said...

Ha Petra, wat mooi is het hier op deze weblog. Mooie zinnen, mooie gedachtes, mooie ideeën. Het voelt hier echt aan, puur en authentiek. Fijn dat je op mijn weblog was. Bedankt voor je reactie daar. Ik ben helaas niet op NNF. Maar wellicht ontmoeten we elkaar eens elders.

11:50  

Een reactie posten

Links to this post:

Een link maken

<< Home